Translate

tisdag 16 augusti 2016

Nytillverkning av tröskelplåt

Jag har lagt ned några timmar på att undersöka hur jag kan reproducera en rostfri tröskelplåt till passagerarsidan där den saknas.

Det är etsning av mönstret som är den framkomliga vägen. Jag har kontakt med ett företag i Stockholm som kan etsa 1mm rostfritt.

Men...dom behöver en digital ritning av mönstret att använda som underlag.

I vanliga fall när man etsar har man ju en avgränsad yta som skall etsas (försänkas i plåtytan), men hur tusan skall jag gå tillväga med mitt mönster som snarare är svagt vinklat stansade "M"

Från början är ju detta skapat i en vals, men hur gör man bäst en ritning att etsa efter så att mönstret visuellt ser likadant ut?

Zooma bilden så ser ni vad jag menar

Företaget i USA som jag först diskuterade med vill ha över 2000 dollar plus frakt för att skapa två tröskelplåtar. Företaget i Stockholm pratade i termer om samma belopp men i svenska kronor. Det är ju mer rimligt.

4 kommentarer:

  1. Det går att göra mönster och texter mm. i rostfritt med en laserskärmaskin.
    Om man gör en skiss i Autocad så kan man få maskinen att enbart prägla i metallen.
    Vet inte hur det skulle kunna se ut med detta mönstret,men det är billigt.

    /Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. I agree with Hasse, it is possible on cnc laser and cnc waterjet. Your pattern however will be 2D, while the original looks 3D. I would also look into having a cnc turret punch press possibly form each individual design and it would be 3D. Once the sheet is textured in the flat, then have a brake press form the sheet to the sill design. This is right in my line of work

      Radera
  2. Har du talat med HP-etch? (hpetch.se)
    De kan göra steppade etsningar, alltså etsning i fler nivåer. Ser ut som det skulle bli väldigt nära ditt mönster.

    // Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska följa upp det spåret också

      Radera