Translate

måndag 30 mars 2015

Motorn klar för lackering

Så fick jag då äntligen lite X3 tid.  Det har varit för mycket andra aktiviteter som stört renoveringstakten de senaste veckorna. Fjällresor, Citroên C2 köp, försäljning av P1800-Gotlandsvraket mm

Jo, jag har blivit så kallad Citroênist nu!  Jag är av den bestämda uppfattningen att alla inköp av franska bilar är som att köpa entusiastbil. Så fort nåt händer måste man ha specialkunskaper eller känna nån med basker och baguette under armen. Jag lovar att berätta om eventuella tokigheter om detta också.

Över till X3.






Jo, äntligen har jag fått dit oljetråg och främre transmissionskåpa. Men det var ju lite oväntade moment. Packningarna var för små.















Bland annat fick jag tappa upp ett bad till korkpackningarna.













Dom sträcker sig nämligen i vattenbad. Se - efter en timme i blöt och sedan lite snabbtorkning passar den utmärkt.

Likadant förfarande med transmissionskåpan.

 Jag lägger tunt med Permatex på bägge sidor och skruvar ihop.






Till transmissionskåpan använder jag ett Volvo specialverktyg för centrering mot remskivan.














Nu kan jag nog påstå att motorn är klar för lackering.













Det är lite kringutrustning kvar som ska vara röd, men förmodligen är det vettigt att lacka dessa delar separat.

Jag har med flit monterat en skruv med felaktig text på bultskallen.

Concoursdomarna ska ju ha lite att göra också. Det blir ju så tråkigt för dom om allt är perfekt....
;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar