Translate

torsdag 5 mars 2015

Mera tätning

Jag tror jag tätat oljetråget fem gånger nu följt av kritning och läckagetest med diesel.

Äntligen är det helt tätt!!










Raskt över till bensintanken. Jag kollade upp det där med silverlod följt av tennspackling. Det var inga problem.

Så jag gjorde samma slaglödning på bensintanken med silverlod tills allt var tätt.

Tusan, jag känner att jag blir bättre på lödning också. Det är kul när det arbetet flyter på.





Sen förtennar jag alla ytor som ska tennspacklas.




Det är dels de TIGsvetsade lagningarna samt en fyra-fem riktade bucklor som ska finspacklas med tenn.  Det här är jag bättre på så det går kvickt.





Efter nån halvtimme har jag tennspacklat alla ställen som krävde lite avjämning.


Det gäller att skilja på originalbucklor och senare skador. Tankarna är inte helt jämna från fabrik.


Det är ca 1 deciliter diesel kvar i tanken när jag tennar - Jag kör ju med gasolbrännaren och plötsligt slår det eld med ett litet poff !! Men det slocknade nästan direkt. Fasiken - det brukar ju vara svårt att fjutta på diesel...









Nu är det bara pansarfilning och tvätt med Metal Conditioner innnan sista läcktesten. Man kan ju ge sig tusan på att det finns nån por kvar nånstans...





2 kommentarer:

  1. jag har för mig att diesel är flamkänslig runt 70 grader C endast

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, jag passerade nog 70 flera gånger om :-)

      Radera