Translate

måndag 20 oktober 2014

Högerdörrens detaljer

Vid demontering av högra dörrens hissmekanism och låsdetaljer så framkom ju naturligtvis lite nya reparationsbehov.  Det jag visste sedan tidigare och låtit nytillverka är de små dreven till fönsterhissarna.

Men nu visade det sig att även det större kugghjulet som även snurrar vajern saknar en av tänderna. Det verkar vara gjutet i aluminium.








Möjligen går det att laga..

Naturligtvis kommer det från någon annan bil. Frågan är vilken?








Är det någon av er som känner igen det?










Den övre förstyvningsprofilen på höger dörr som ska sitta omedelbart innanför sidorutan blev minst sagt fragmentarisk efter en dag i Strip-all.


Jag tror nog att den nedre delen av profilen får ersättas av en tillbockad ersättningsprofil. ...men vem hade på fullt allvar trott att svetsjobben var klara på X3 - inte jag iallafall  :-)


Lite småfransigt!

3 kommentarer:

  1. Hej Mark
    Du vet att jag inte kan låta bli att googla.
    Fiat X1/9, 124 eller även Alfa verkar ha samma kugghjul som på X3, men som en del i ett helt paket.
    ex http://www.ebay.ie/itm/FIAT-X19-1500-DRIVERS-SIDE-WINDOW-WINDER-MECHANISM-NO-WIRE-/111258307756
    Kolla länken så finns det även en monteringsbeskrivning.
    http://www.alfabb.com/bb/forums/spider-1966-up/194043-duetto-window-regulator-cable-replacement.html
    /Richard

    SvaraRadera
  2. Juste, Richard! Det var min baktanke... att utnyttja kompisarnas bildels-porr-surfande på arbetstid. Tack var dina tips har jag nu engagerat några av mina vänner som har koll på italienska bilar. Snart nappar det nog!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr kan jag inte tillföra något då min har elhissar vilka sägs komma från Alfa 75. MVH///C311/Thomas

    SvaraRadera