Translate

torsdag 9 oktober 2014

Framgångsrik kväll i garaget

Kvällen inleddes med lite letande i skrotlådan efter vinkelplåtar som jag kan använda till kanter på plywoodmallen. Tanken är att jag ska kunna knipa fast aluminiumplåten mot mallen när jag riktar.





Första fyndet är en längre böjd historia. Den passar rakt av på undersidan. Direkt från skrotlådan....Spöklikt bra!!!











Några fler bitar senare har jag skruvat fast kanter där jag tycker det behövs.













Sen börjar plåtbearbetningen mot mallen på allvar. Det tar ca 40 minuter att få plåten bra mot mallen. En sväng med krympning i Eckolden av nedre hörnet krävs också. Man upptäcker liksom var det är överskottsmaterial när man riktar ned plåten mot mallen.

Men det går riktigt bra att forma mot mallen och möjligheten att hålla fast plåten mot mallen med svetstänger är framgångsrikt.

Nu när formen är bra lägger jag på pappersmallen för att kunna finklippa plåten i kanterna och förbereda var kanten ska bockas. Det blir en papersmall med material för kant och en utan. Kvarstår att bocka in kanter.





Det enda missödet under kvällen uppstår när jag ska kontrollera övre kanten mot den tidigare tillverkade överdelen.

Jag letar 5 minuter efter överdelen och hinner jobba upp rejäl irritation......den finns ingenstans!!! Efter en stunds krypande ser jag den BAKOM ELEMENTET.

..nåja, jag är nöjd när jag släcker för dagen!

6 kommentarer:

  1. jasså du har en garagetomte hos dig också. min håller på och gömmer termostathus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomten i fråga var nog snarare vibrationerna från den tryckluftsdrivna sticksågen. Aluminiumbitarna väger ju inte så mycket. Det är nästan så dom blåser av arbetsbänken om man öppnar garagedörren. ;-)

      Radera
  2. Nu ser det mer och mer ut som Frua i garaget med dessa tjusiga trämallar, snart snackar du väl Italienska också?

    SvaraRadera
  3. Nja...men jag borde kanske snappa upp lite italienska ord att slänga mig med i garaget. -stagno (tenn), -punto saldato (punktsvetsat), -superleggera marinato con limoncello (superleggerakaross marinerad i limoncello)

    Fan...nu är jag på gång med italienskan

    ..ska testa denna på min bättre hälft ikväll! -Vuoi bella donna visita il mio garage e guardare le saldature?

    SvaraRadera
  4. Vill du besöka vackra kvinnan i mitt garage och titta på svetsarna ? Ja det borde väl frun tycka vara mycket intressant. Lycka till. Mvh Lennart

    SvaraRadera