Translate

torsdag 1 maj 2014

En framskärm på plats

Efter lite målning på svåråtkomliga ställen ringde jag Micke.
















Med fyra händer var det en smal sak att passa in framskärmen.





Eftersom jag testat själv ett par gånger var vi klara över hur vi skulle gå till väga med inpassningen. Första fokus blev att få en 100% perfekt passform mot den injusterade och fixerade dörrens pressning för kromlist. Två dimensioner måste bli perfekta här - både höjd och linjering i sidled. Allt annat fick "hänga löst"

Sedan fixerade vi en lämplig glipa mot motorhuven med hjälp av två 5,5mm borrar.


Därefter kunde vi punkta oss uppåt från karossidan längs skarven mot motorrummet.

Micke ser lite sammanbiten ut - helt utan anledning för det går riktigt bra att få den på plats tillsammans.


En mycket nöjd gubbe tittar fram!

De konstiga pinnarna är 5,5 borrarna som är tillfälliga distanser





Nu efter inpassningen är det nedförsbacke med resten av svetsningen på höger framskärm. Inga konstigheter. Detta klarar jag själv.

 Kurvaturen på bakre skärmkanten ska justeras lite efter kontroll med lååånga linjalen. Skarven under blinkers brukar också vara besvärlig. Min erfarenhet sedan tidigare är att den kräver lite milt våld för att passa ihop med fronten.


Stort tack för hjälpen, Micke!!

2 kommentarer:

  1. Tjusigt! Nu är du som min en skärm på plats, du har lagt in överväxeln så nu blir jag omkörd med råge..

    SvaraRadera
  2. Snyggt Mark!
    Med X3 i CV't kommer du att kunna börja på Frua när som helst. Det vore något..
    /Richard

    SvaraRadera