Translate

torsdag 15 maj 2014

Drevpyssel

X3 renoveringen har fått ett störningsmoment i form av Volvo Penta Aquamatic 280.  I höstas när jag drog upp båten så var det vatten i drevoljan och det får det inte vara. Som vanligt skjuter man på såna här underhållsjobb. Så nu står jag där just innan sjösättning och byter tätningar i drevet.

Jag har inte gjort detta tidigare och det är inte helt plättlätt. Men jag har bra verkstadshandbok...

Man byter packboxar och O-ringar på tre olika ställen. Propelleraxel, vid växelreglage och vid drivknutarna.  I skrivande stund är det drivknutstätningarna som kvarstår.











Många tätningar och shims att hålla reda på....

..och när jag är klar med detta måste killarna på varvet provtrycka och se om det är tätt. Jag försöker vara extremt noga, jag har ingen lust att göra om nåt.

Men håll ut - snart är jag tillbaka i X3-garaget

2 kommentarer:

  1. Har du en B18 framför denna också?

    SvaraRadera
  2. B21 framför, men i marinutförande heter den AQ140A med dubbla Solex

    SvaraRadera