Translate

tisdag 2 januari 2018

Stolskenor

Plötsligt kommer jag på att stolskenorna inte är klara!

För flera år sedan när jag inledde renoveringen blev den ena lagad med passagerarsidans som förlaga.

Vad jag inte visste då var att båda sidorna var "lagade" tidigare och inte alls med samma mått av stil och finess som Frua en gång skapade dem.

Första besöket inne i kupén till X2 blev jag upplyst hur det bör se ut.

Jag tror bägge reglerstängerna har gått av och sedan har någon bysmed fått löda på en plåtflik som ska få det att fungera igen.

Reglerstängerna på X2 är tjusiga kromade historier. Mycket eleganta. Självklart måste X3 skenorna renoveras med samma höjd på arbetet.

Utgångspunkten är skenor från Volvo Amazon som modifierats nere på Frua

Som brukligt har italienarna märkt detaljerna med 1020 och en bokstav S i detta fall. Borde stå för "sinistra" vilket är vänster på italienska eftersom det andra paret stolskenor har ett D som i "destra" som betyder höger

Jag har skrivit om det tidigare och jag gissar att numreringen är någon slags projektkod för att hålla koll på vilken prototyp som skall ha vilka delar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar