Translate

måndag 22 januari 2018

Renovering av kromdetaljer

Som på de flesta andra vagnarna från tiden är kromdetaljerna på X3 tillverkade i mässing och sedan förkromade. Dessvärre finns lite skador och framförallt trasiga fästen.

Jag börjar med vänster dörrlist som har två avbrutna fästen.

Principen för fästena är att en försänkt M4 stålskruv är hårdlödd på en mässingsplatta som är formad efter listens profil och sedan tennlödd på plats.

Detta innebär att det krävs mycket låg värme för att värma loss fästet.

Sedan slipar jag ned den lilla stumpen och borrar ur huvudet och försänker på nytt.

Med silverlod och gassvetsen hårdlöder jag fast en ny skruv på mässingsplattan

För att sedan tennlöda fästet på plats igen.

Lite pillrigt, men det går bra.

För hårdlödningen använder jag silverlod med fluss på pinnen så går det enklare.

Dyrt men lättjobbat  ;-)

Till tennlödningen har jag skaffat ett Meltolit lödtenn med silvertillsats och jag använder lödfett som fluss.

Här räcker det utmärkt med gasolbrännaren


Nu hade jag inga 15mm skruvar hemma, men det blir bra med 25mm så kapar jag dem senare.

Det bökiga i sammanhanget är att hålla fast listen på ett bra sätt under arbetet men en snabbtving visar sig fungera ganska bra.

Jag bryter lite försiktigt på fästen och kan konstatera att det sitter fast ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar