Translate

onsdag 24 januari 2018

Läskigt

Igår kväll gjorde jag något som jag gått och haft lite ångest för en längre tid.

Dörrlisten är lite för lång i framkant. Lite för lång i sammanhanget är ca 3mm.

När jag tog över X3 projektet var redan vänster dörr "klar" med ny bottendel och nytt dörrskinn från en produktionsbil.

Minnesgoda bloggföljare minns kanske att jag gjorde om en hel del av dessa plåtarbeten på dörren.

Men jag missade att noggrant jämföra längden på kromlisten med dörrskinnet...Det verkade okey då...

Men nu kommer detta dessvärre inte igenom nålsögat. Den måste kortas något.

Det läskiga är att jag inte är så van vid hårdlödning och att listen i sig är tunn.

Detta i kombination med att silverlodets smältpunkt är läskigt nära smältpunkten på tunn mässing......jag testade på en provbit..

Det går ju liksom inte att leta rätt på en annan dörrlist om det går åt h-vete!

Med viss handsvett och höjd puls kapar jag av främre delen av listen med ändstycket. Snedkapar så att den ursprungliga vinkeln bibehålls

Detta får betraktas som det lätta momentet



Sen börjar filandet för att dels slipa listen snygg och lödbar och anpassa den bortkapade ändbiten till exakt passform

Det mest besvärliga sedan är att på något smart sätt fixera ändstycket där det ska lödas fast samtidigt som arbetspositionen blir optimal

Nu är jag både taggad och väldigt nervös. Jag vill INTE smälta främre delen av listen som är mycket tunnare än ändstycket





Sen kommer en stund av djup koncentration med gassvets och silverlod.

..och efter två lödningar där det får svalna lite emellan så tar jag ett steg tillbaka och kan konstatera att jag lyckades.


Efter lite slipning ser det bra ut


Puh..!







3 kommentarer:

  1. Shit lika spännande som en riktigt bra deckare, med bra slut. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Väldigt modigt gjort. Blev ju bra dessutom.

    SvaraRadera
  3. Jag hade nog gärna lämnat bort det här jobbet, men till vem då? Det känns som en kunskap på utdöende att vara proffs på lödning.

    SvaraRadera