Translate

onsdag 2 december 2015

Sidopaneler i baksäte

Först avklädning och ett evigt sprättande av sönderrostade häftklammer.

Där jag trodde det var sömmar i övergångarna mellan olika material så är det bara nitat och vikt över.

Det kommer att underlätta omklädningen.




Efter att pappen legat under våt press så kan jag bara konstatera att dom duger som referens. Inte som mall. Det är också rätt stora skillnader mellan höger och vänster.

Jag beslutar mig för att montera alltihop där det ska sitta och anpassa panelerna på plats.

Jag bestämmer mig för en eller två anliggningsytor som jag utgår ifrån, sedan grovkapar jag de andra med marginal.

Efter en tre, fyra provmontage börja det likna nåt.

Aluminiumpanelen är ihopnitad i centrum av kupén och vinylen är på samma ställe ihopsydd..

Det betyder att höger och vänster sidopanel sitter ihop som en enhet vid montering - lite överraskande!









Man ser både söm och var brottet på aluminiumbiten är.











Aluminiumpanelerna kompletteras med tejpad papp där material försvunnit så att de kan mallas.










Det är en försvarbar bit som ärgat bort - vi pratar 15mm som mest
















Sen åker elsaxen fram och jag börjar tillverka en ny vänsterpanel.






Nu kommer de böjda rundjärn till nytta som jag använde för att forma hjulhuskanterna.



Kanten mot förvaringsfacket ska nämligen vara insvängd med lite radie. Jag fäster rundstav i skruvstycket och formar aluminiumkanten mot densamma med hjälp av en rundad plastklubba.

Skulle jag använda stålhammare så skulle jag få problem med att panelen blir svängd på grund av att den blir utsmidd i kanten - och det vill jag inte.

...och som sagt - äntligen får jag knacka lite plåt igen  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar