Jag for runt med kamera i motorrum och kupé för att kolla upp olika detaljer och skruvhål som jag är oklar över på X3. Det var värdefullt.
Sen har jag noterat att det finns fördelningshus till tidiga värmeanläggningen - med och utan lucka. Luckan verkar tillkomma 1958. 1957 saknas lucka. På det hus som följde med X3 var det inte lucka. Bilder finns på X1 när den är nytillverkad och den saknar lucka. X2 är ombyggd av Volvo sedan länge och saknar den tidiga värmeanläggningen helt.
Jag får ringa "första ägaren" Åke igen! Men jag gissar att ingen av Fruas X-bilar hade luckan
En liten saknad detalj hade Bosse dublett av. Nämligen klammern som håller värmerören vid motorblocket (191409). Men den förekommer vid "sent utf" enligt katalogen...
Ska jag verkligen ha den då jag saknar lucka?...
Skramlar inte rören utan klammern..?
Frågorna hopar sig..
Har någon 57a Amazon utan "lucka" denna klammer? Kan nån av er kolla?
Den har varit med på tillverkningslistan en längre tid. Som omväxling hann jag inte göra en ny innan det dök upp en originaldel. Annars är ju det ett normalscenario.
Tack, Bosse! Nu sparade jag 30 min som kan läggas på annat i garaget. Tror jag..
Glad Lucia!
Kollar bilen på museet på måndag
SvaraRaderaTack, men museibilen X2 har inte ursprungligt värmesystem
RaderaMenade Länsmuseet i Jämtlands Amazon 57
RaderaAaaah
RaderaHej Mark!
SvaraRaderaLuckan kom tidigt i produktionen 1957, chnr 397 och 615 har lucka. Skall kolla om min chnr 247 har lucka, den har endast gått 4000 mil, så den är troligen original. Bilarna modifierades en hel del runt chnr 200, vilket faktiskt styrdes av Björksund tidigare ägare av din X3.
Mats
Mats, kolla det där med rörklammern också!
RaderaVar sitter rörklamman?
RaderaI bakre pinnbulten för grenrör
RaderaIngen lucka på chnr 247.
SvaraRaderaVärmerören är av tidigt utförande på alla 57or jag har.