Translate

fredag 11 december 2015

Jämförelse med Amazon 122S -58

Jag har besökt Bosse som har en riktigt fin 122S från -58 under renovering.  Snart klar säger jag...nja säger Bosse. Vi får se när första provturen blir av. Först måste den registreras, för den har varit avställd sedan 1969-70.

Jag for runt med kamera i motorrum och kupé för att kolla upp olika detaljer och skruvhål som jag är oklar över på X3. Det var värdefullt.





Sen har jag noterat att det finns fördelningshus till tidiga värmeanläggningen -  med och utan lucka. Luckan verkar tillkomma 1958. 1957 saknas lucka. På det hus som följde med X3 var det inte lucka. Bilder finns på X1 när den är nytillverkad och den saknar lucka. X2 är ombyggd av Volvo sedan länge och saknar den tidiga värmeanläggningen helt.

Jag får ringa "första ägaren" Åke igen! Men jag gissar att ingen av Fruas X-bilar hade luckan



En liten saknad detalj hade Bosse dublett av. Nämligen klammern som håller värmerören vid motorblocket (191409). Men den förekommer vid "sent utf" enligt katalogen...
Ska jag verkligen ha den då jag saknar lucka?...
Skramlar inte rören utan klammern..?

Frågorna hopar sig..

Har någon 57a Amazon utan "lucka" denna klammer? Kan nån av er kolla?

Den har varit med på tillverkningslistan en längre tid. Som omväxling hann jag inte göra en ny innan det dök upp en originaldel. Annars är ju det ett normalscenario.

Tack, Bosse!  Nu sparade jag 30 min som kan läggas på annat i garaget.   Tror jag..



 Glad Lucia!


9 kommentarer:

  1. Kollar bilen på museet på måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men museibilen X2 har inte ursprungligt värmesystem

      Radera
    2. Menade Länsmuseet i Jämtlands Amazon 57

      Radera
  2. Hej Mark!

    Luckan kom tidigt i produktionen 1957, chnr 397 och 615 har lucka. Skall kolla om min chnr 247 har lucka, den har endast gått 4000 mil, så den är troligen original. Bilarna modifierades en hel del runt chnr 200, vilket faktiskt styrdes av Björksund tidigare ägare av din X3.

    Mats

    SvaraRadera
  3. Ingen lucka på chnr 247.
    Värmerören är av tidigt utförande på alla 57or jag har.

    SvaraRadera