Translate

måndag 17 augusti 2015

Tankluckan växer fram

Det blev bara en kort stund i garaget igår, men tankluckan är en bit på väg iallafall.

Bara för att kontrollera karossens form vid tankluckans öppning gjorde jag några pappmallar.



Osäkerheten kommer av att X3 är riktad efter påkörning just höger bak.











Vänster bak får bli referens för mallarna.

















Jag måste först "placera" tankluckans position på väster sida så jag mallar av rätt yta.


När jag har samma kryssposition på bägge sidorna klipper jag till profilmallar som stämmer med vänster sidas form.

Det visar sig vid jämförelse att det är någon enstaka millimeter i skillnad.

Det behövs med andra ord ingen riktning av tankluckans öppning.




Det betyder att jag kan gå över till själva luckans utformning.












Som sagt, 2mm plåt, inte helt lättformat.

Efter en stunds riktande med hammare mot träkloss inser jag att det krävs mer...power

Luckan har ganska komplicerad form. Dels är den svagt sluttande i bilens längdriktning och dels har den kraftigt uppsvängd ytterkant mot fenan och en svagare uppsväng mot bakluckan.

Eckolden kom väl till pass för att sträcka ytorna som ska svänga upp.




Resultatet är en lucka som passar ganska bra i öppningen.












Formen på luckan är liksom skev....och det verkar vara rätt form.



Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar