Translate

fredag 28 augusti 2015

Bakluckan kräver oväntat jobb - igen

Som variation till lackeringsarbetena håller jag på med injustering av bakluckan också.

Med tennad kant på luckan och rätt höjd mot resten av karossen uppstår ett nytt problem.

Den u-formade delen av gångjärnen kommer för nära och tar i karossen vid fullt öppnad lucka.

...och så kan vi ju inte ha det!



Jag har ju tillverkat en helt ny lucka och börjar jämföra med den gamla.

Orsaken är att min nya luckas ram är 2-3mm lägre än ursprunget i kombination med att infästningen av gångjärnen i karossen är monterade på sluttande plan.

Resultatet blir att gångjärnet sitter 2-3mm högre upp på det sluttande infästningsplanet än tidigare.....och tar då i karosskanten vid fullt öppet läge



Hm..

Jag börjar med vänster sida och ställer upp svetsen på max..sedan svetsar jag på material på en yta som en tårtbit på gångjärnets ena sida.

Slipar snyggt, vänder på steken och slipar ur material på andra sidan.






Provmonterar..

Yes!  Det verkar fungera bra.

Kvällen tar slut... men nu är det bara att göra likadant på högersidan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar