Translate

fredag 21 augusti 2015

Snabb pulverlack

Grejerna blir klara på 36 timmar hos pulverlackaren - det är inte illa!

Nu är framvagnsbalken rengjord i detalj, blästrad (igen) och pulverlackad.




Faktum är att det börjar bli trångt på "finhyllorna" eftersom allt är demonterat och löst förvarat.

Det är hög tid att börja montera ihop kompletta enheter.









Här ser ni i detalj de lite udda motorfästena som är överflyttade från den gamla framaxelbalken






Nu är jag nöjd med resultatet. jag borde ha åtgärdat balken långt tidigare.




Jag har även låtit pulverlacka mina originalplåtisar till 61an.


Sedan renoveringen blev klar 2009 har jag ju kört på kromade Robergel ekerhjul, men jag har parallellt haft rätt fälgar och kapslar på hyllan.

Men jag har inte gjort iordning fälgarna tidigare...bara reservhjulet.

Det är lite knivigt att hitta en kulör som är rätt, men efter jämförelser och diskussion med Mats som har chassinummer 2 blev det då 2009 en lite mörkare silvergrå. Efter att ha jämfört med gamla färgfoton från Jensenfabriken (boken!) valde jag nu en marginellt mörkare silvergrå som inte är högblank utan glans 30.  RAL9007 heter kulören. Jag tror jag är ganska nära "korrekt" Jensenkulör iallafall. Vad tror ni?









5 kommentarer:

  1. Huj vad det kommer uppdateringar. Bra tempo har du i garaget.
    RAL numret kommer jag och spara. Det innebär att detta är närmare org än både Alfa grå och Ladas variant? Snart borde jag fixa färg på mina fälgar, kanske samtidigt med lackbättringen..

    SvaraRadera
  2. Huj vad det kommer uppdateringar. Bra tempo har du i garaget.
    RAL numret kommer jag och spara. Det innebär att detta är närmare org än både Alfa grå och Ladas variant? Snart borde jag fixa färg på mina fälgar, kanske samtidigt med lackbättringen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ladas variant? den känner jag inte till. Är det en annan variant på grå? Vill veta mer..

      Radera
  3. Hej!

    Chnr 10 har en fälg med original kulör!

    /mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad tror du, Mats? Är jag nära sanningens kulör?

      Radera