Translate

torsdag 25 september 2014

Provmontering av emblem

Plötsligt får den konstiga hålbilden på karossens c-stolpe sin förklaring.


...och när man synar emblemet i detalj så är alla bokstäverna tillverkade för sig och stiftade mot den horisontella delen.

Sen undrar man ju vem av de inblandade Volvoingenjörerna som sparade på flaggdelen med tre kronor när de inte skulle användas. Det är ju lite för eleganta saker att slänga...eller..hm

-Kenneth och Mats, har ni frågat om det vid intervjuerna inför P1800 boken?

5 kommentarer:

  1. Mycket häftigt Mark!!!!!!!!!!!!!!!!! Helt otroligt att sådana unika delar till bilen kan komma fram.
    Tänk om du kunde hitta instrumentbrädan också, den ligger kanske och skräpar hos någon.

    SvaraRadera
  2. Istället för att gjuta kopior. Har du kollat om någon guldsmed vill göra kopior?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är en variant. Men jag ska visa dom för Svenska Medalj först.

      Radera
  3. Hej Mark, grymt bra jobbat!! Nej, inga specifika frågor ställdes om emblemen i samband med boken, men du må tro att jag tänkt mycket på dem. Frågorna återstår att ställa, jag ska forska i saken. Håller med dig, de är för fina för att slänga, i alla fall av någon som vet varifrån dessa kommer, och det är just det som kan bli problemet när generationer kommer och avlöser varandra :-( Det fanns ju tre bilar samtliga med dessa emblem om jag minns rätt, och säkert fler emblemuppsättningar. Hmm tack för att jag fick ngt att fundera på idag :-)
    Kenneth C

    SvaraRadera
  4. Jag kommer att träffa en kille på Svenska Medalj i E-tuna på lördag. Vi får se hur det går.

    SvaraRadera