Translate

fredag 1 december 2017

Kapa övre rattaxel

Efter lite mätande och funderande från min sida så borde ett bra resultat bli en övre rattaxel som är något längre jämfört med en produktionsbil.

Jag missade att ta foto på min mätning, men jag mätte helt enkelt ut var jag ville ha ratten i förhållande till instrumentbrädan med ratt monterad på axeln. När positionen var rätt klämde jag fast axeln underifrån mot den befintliga Amazonaxeln med två snabbtvingar.

Sen var det bara att ta fram vinkelhake och rits.

Friskt kapat - hälften brunnet brukar man ju säga om bilelektriska snabbreparationer....men det är lite läskigt att kapa rattaxel också!

På bilden till höger ser ni X2 och prototyperna har en annorlunda anslutning av nedre stoppningen mot ratten. Det är som en strut mot ratten och detta förklarar till viss del behovet av längre övre rattaxel.

Även rattnavet är lite djupare.

Ratten på X2 är en produktionsratt med lite större centrumdiameter .. nörd-info :-)


Nåväl - med kapningen utförd och axeldelarna 45 grader snedslipade för ordentlig smälta vid svetsning placerade jag axlarna i ett vinkelstål för att få allt rakt.

Jag applicerade ett antal svetstänger och utförde en kontrollmätning med stållinjal

Allt verkar bra och jag svetsar på tre positioner först.

Efter lite slipning låter jag det vara så för provmontering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar