Translate

fredag 29 december 2017

Fästen och konsoler

Gårdagen ägnades åt att tillverka en konsol för blinkers- och signalhornspak

Just signalhornspaken tänkte jag ju först byta ut mot en grundare, men efter lite "justering" får den plats.

Alla dessa delar är bortslängda redan 1965 så jag får konstruera allt på nytt. Målbilden är exakt samma utseende som X2, men med frihet i konstruktionen bakom som inte syns.



Dessutom vill jag att det ska bli stadigt och enkelt att montera. Om jag skulle bli tvungen att byta ut någon av strömbrytarna/spakarna senare vill jag också ha en löstagbar konsol för dessa.

Konsol tillverkas i 1,5mm plåt och en fästplatta på själva undre kåpan tillverkas i 1mm plåt


För att få ned vikt och möjliggöra kabeldragning har jag sedan hålborrat hela konstruktionen.

Starkt, lätt och bra fästpunkter.

Lite smånöjd med resultatet knäcker jag en julöl..

Nu blir principen att man monterar spakar och kopplar elen till dem med lös konsol

Sedan monterar man konsol komplett med spakar och el mot rattkåpan samtidigt som man trär på spakarnas kulisser.

Denna kompletta undre kåpa monteras sedan mot instrumentpanelen

Sist får man skruva på knopparna på spakarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar