Translate

måndag 18 december 2017

Den kromade reglagepanelen

Just det - den obockade plåten i tidigare inlägg är grundmaterialet till den eleganta kromade panelen där alla strömbrytare och övriga reglage ska monteras.

Numera är den snyggt bockad i rätt vinklar och mått hos kompisen Stefan.

Nu gäller det att kapa och bocka till snygga avslutningar och anpassa den till undre kåpan bakom ratten.

Jag har har mallat av denna panel från X2 på Volvo Museum och har exakta mått att utgå ifrån

Avslutningen på höger sida är lite mer rundad jämfört med avslutningen på vänster sida.

Jag gissar att man gjort den på ganska fri hand hos Frua i Turin och att den skarpare böjen på vänster sida bara är en anpassning till Amazon 57 värmereglage vars kromade panel viker om hörnet.

Panelen på X1 har en helt annan avslutning på höger sida jämfört med X2. Så nog är detta gjort på fri hand.

Jag börjar med höger sidas avslutning.

Innan jag kapar funderar jag naturligtvis på olika alternativ med att vika upp den undre delen och ansluta för att minimera skarvarna.

Men det blir bara konstigt med de vikta delarna.

Jag kapar med lite marginal istället och rundar av kanterna samtidigt som jag valsar lite radie på en avslutningsbit som passas in.

Jag tror det här blir bra

Jag punktar bara ihop med MIG svetsen.

Stefan får TIG-svetsa skarvarna senare eftersom den ska kromas




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar