Translate

måndag 6 november 2017

Styrsnäckan renoverad och klar

Med epoxigrundade delar till huset och NOS reservdelar så var det bara att sätta igång. 

Allt utom aluminiumhuset och de bägge locken blir nya komponenter.



Det är alltid en speciell tillfredsställelse att kila ut i garaget och hämta in de SVO specialverktyg som behövs för jobben

Men jag blir lite förvånad för det finns inget verktyg specat i boken för att pressa i den övre lagerbanan, men jag hittar ett lämpligt dorn efter lite mätande






Jag börjar med montering av nedre tätning, följt av övre lagerbana och det hela löper på smidigt.








Jag lägger supertunt med Permatex på packboxarnas ytterbanor innan jag pressar i dom







Men när jag plockar fram NOS låsbrickor så ser dom inte likadana ut....hm

Dom som monterades 1958 är avfasade på sidorna.

Jaja...bara att justera lite med slipmaskinen

Dessutom ser det inte lika klumpigt ut med avfasade låsbrickor.

Jag monterar dom på exakt samma sätt som de tidigare.

Tur att jag kom ihåg att ta många referensbilder innan demontering!








När allt är injusterat med shims och justerskruv så lägger jag lite epoxigrund på alla rena stålytor med en liten pensel.




Medbringare monteras och så även styrarm. Stryrarmens position hade jag vid demonteringen märkt med körnslag för att veta hur den ska sitta på splinesen.

Efter ett par timmars torktid och maskering av ID-skylten så lackar jag styrsnäckan med halvmatt svart 2K


Klart!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar