Translate

fredag 17 november 2017

Stoppning på instrumentbrädan

Dags att försöka få till en jämn och lagom fast stoppning på övre instrumentbrädan.

Dealen är att jag skapar en stoppning på panelen som jag vill ha den och sedan lämnar jag den till sadelmakaren Anders för klädsel i röd vinyl.

Jag har ju fått beskrivet för mig att jag kan limma de olika dimensionerna av foam-materialet på varandra och bygga upp olika tjocka skikt som ger olika grad av mjukhet.



Men man vill ju testa lite först innan.

Jag har en mjukt formad vinkelplåt som gått ett par varv i min Eckold och den blir lämplig testbänk.

På med lim på bägge ytor - låt torka - sammanfoga





OK, jag lägger först 8mm foam

När det torkat så börjar jag raspa med en sån där Surformrasp. Den som ser ut som ett rivjärn, ni vet

Det går faktiskt fint att få till former och övergång mot plåten.

Viss "skäggväxt" blir kvar, men det slipar jag lätt bort med ett 60-korn slippapper.




Sen lägger jag på ett nytt lager lim - låter torka

- sammanfogar

Fast denna gång med ett överdrag av 3mm foam


Jag vill se hur osynliga övergångarna mot plåten blir!

Det blir faktiskt imponerande bra - den här tekniken skulle fungera lika bra på en vanlig P1800 om man vill klä om brädan.

Testet styrker mig i tron att jag kan börja med den övre panelen på "riktigt"












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar