Translate

fredag 3 november 2017

Inredningspyssel

Som jag tidigare nämnt så kunde jag ju inte avhålla mig från att finjustera ytan på instrumentpanelen trots att den ska kläs med foam liknande liggunderlagsmaterial...

Hur många spacklingar efter finriktning?.....ehhh ..3  ...med mellanslipning.

Ni tycker nog jag är petig, men jag tänker så här - är ytan slät och rak fäster limmet bättre :-)



Rullen till höger innehåller underlaget som ska limmas på sen när jag lackat panelen en gång

..eller två

Nåja, Sensaten heter materialet och det finns i olika dimensioner. Jag köpte både 3mm och 8mm. Man limmar med klassiskt kontaktlim =hälsovådligt och kräver gasfilter på masken.

Man kan raspa och slipa till formen efter att det är monterat enligt sadelmakaren.

Ska bli spännande att se hur det blir.

Jag har dessutom funderat lite kring mattor i bilen.

Alla tre prototyperna har likadan kulör och kvalitet, men X1 är sydd lite annorlunda jämfört med X2 och X3. Kanten i vinyl skiljer mellan bilarna beträffande kulör.

Den enda mattan som finns kvar att utgå ifrån på X3 är den som legat dold under hatthyllan.

Mellangrå kulör och med röd kantskoning i vinyl

Som ni ser stämmer inte kulören jämfört med en av mina provbitar på ny matta.

Eftersom mattan är oerhört smutsig så kör jag den i 40 grader skontvätt och vips stämmer kulören bättre. Men fortfarande lite mörk jämfört med originalet

...som i och för sig sannolikt är lite blekt efter 59 år

Jag antar att den ursprungliga mattan är i ett naturmaterial medan den nya provbiten naturligtvis är i syntetiskt material.

Någon av er som har erfarenheter här gällande mattkvaliteter?

Det finns ju både Wilton ullmattor och vanliga ullmattor att tillgå. Den grå nyansen är nog inte ett stort problem.

En kvalitet som jag funderar på finns hos leverantören Martrim i England. Dom kallar den Superwool och den finns i Light Gray och Dove Gray.

Kom gärna med tips här om ni har bra erfarenheter av nån leverantör eller kvalitet






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar