Translate

onsdag 16 augusti 2017

Ny styrsnäcka demonteras

Styrsnäckan på X3 är rakt av Amazon av tidigaste utförande och den ursprungliga snäckan har ett hus och lock som är skadat.

Av det skälet har jag fått en ersättare från tidigare ägaren Jonas. Den kommer från en tidig -58.

Daterad 2/58 till skillnad från X3´s som har 8/57

Det är ju såna här skillnader som gör oss nördar sömnlösa ibland..

Nåväl, det är nära nog, bilen måste bli klar någon gång också

Raskt över till demonteringsarbetet.

I förberedelse har jag tvättat snäckan med avfettning och blåst på med högtryckstvätt och varmvatten.

Fram med SVO-avdragare för pitmanarmens mutter och mutterknacken

Någon minut senare är armen demonterad

Nästa steg blir att demontera medbringaren på rattaxeln med lämplig avdragare.



Det får bli en Kukko tvåarmad historia med en 13-hylsa som mothåll.

Det är inte ofta man plockar fram avdragare, men när dom väl behövs är det ovärderligt att ha dom till hands





Nu kan jag enkelt dra loss locken och demontera resterande komponenter





Lagerbanor knackar jag ur med hylsa i lämplig storlek och de gamla packboxarna tar jag försiktigt ur huset med en skruvmejsel




Sedan är det dags för ny avfettning och inspektion



Den är överlag i bra skick, men det finns lite rost på lager och lagerbanor

Dessutom på rattaxelns lagerbanor närmast kuggsegmentet missfärgade. Det går inte att känna defekten, men det ser skumt ut.

Kan härdningen vara skadad?


Känns bättre att byta ut rattaxeln




Dags att plocka fram nya delar från lagerhyllan och planera för montering.

Även om jag har lackat den gamla pitmanarmen, så tror jag nog att jag ersätter den med den vänstra då den är betydligt bättre i godset. Den gamla från X3 var gravt rostig och den lackerade ytan är lite ojämn.

Det blir nya lager och lagerbanor, nya tätningar, ny styraxel och ny rattaxel. Även vikbrickor och shims blir nya. Allt NOS.

Jag kommer att lackera den svart. Halvblank.

Det fanns rester av svart originalfärg på bultarna så jag är ganska säker på att den bör lackeras efter sammansättning snarare än innan.

Nån Amazon 57-58 entusiast kanske vet bättre än jag angående lackering?

Kommentera gärna om ni har tips


1 kommentar:

  1. Här händer det grejer, kul. Ska kolla på museets 57:a men vänta inga stordåd....

    SvaraRadera