Translate

fredag 18 augusti 2017

En sväng förbi sadelmakaren

För att undvika problem senare ville jag visa upp instrumentbrädans plåtstomme för Anders på Bromma Bil & Båtinredning.

Innan jag börjar ytbehandla och forma stoppningsmaterial ville jag förvissa mig om att Anders kan klä den med bra resultat och att inga fler plåtjobb och fästen krävs.

Det ska ju bland annat vara en kederlist runt instrumenthuset och vi diskuterade hur kederlisten kan hållas ned på ett bra sätt.

Principen blir att klä kåpan över instrumenten först och sedan nita fast kederlisten och sedan sträcka vinylen över resterande del av panelens överdel

När vi jämförde fotografier från X2 så kunde vi konstatera att kåpan över instrumenthuset går lite längre bak jämfört med en produktionsbil.

Mer plåtjobb :-)

Sedan tyckte Anders att jag skulle ta bort den skarpa kanten på nedre panelen då den kommer att framträda för mycket. Se tejpmarkeringar!

Undrar hur många timmar jag lagt på instrumentbrädans stomme nu?

Nåväl - fram med svets igen

Jag gör en mall för "skärmen" med tejp och papp för att få snygga böjar, överför på metall och kapar.

Sedan är det bara att svetsa och slipa

Nedre panelen snittas upp, riktas och punktas ihop.

Resultatet är en mer svepande pressning och de skarpa vecken är borta
vänster sida klar

Närbild vänster sida

Höger sida innan modifiering

Klart !

2 kommentarer:

  1. Very nice job, I am a Pv Duett and early P1800 wreck in Hungary, can You help me buying two doors for the P1800? :)

    SvaraRadera
  2. Very nice job, I am an ownerof Pv Duett and early P1800 wreck in Hungary, can You help me buying two doors for the P1800? :) what is your email address

    SvaraRadera