När man läser om styrsnäckan i verkstadshandboken står det att styraxeln inte får glappa i bussningarna.
Ok, jag riggar upp magnetstativ och indikatorklocka för att se mer i detalj
Jag kan knappt känna något glapp och vid uppmätning är det 0,06mm
Då testar jag begagnat hus med bussningar ihop med NOS styraxel.
Motsvarande hus med den gamla styraxeln uppvisar 0,16mm
Jag har nya lager och även SVO brotsch mm
Men är det verkligen rimligt att åtgärda 0,06mm?
Med oljefilm blir det ännu mindre...
Känns spontant som att nya lager och lte brotschning kan landa på samma värde
Någon som har en rekommendation?
Jag ringde min Volvokompis Lasse som är mekaniskt kunnig i den högre skolan. Vi kom fram till att en testmontering med inoljade lagerytor bör föregå mätningen med indikatorklocka. Jag insåg också under samtalets gång att jag måste ha locket monterat med den tredje bussningen för att kunna bedöma eventuellt glapp. Sagt och gjort - efter montering kan jag tvinga fram 1 hundradels millimeter !! Cased closed! Fan - jag är nog bättre på plåt än på styrsnäckor...
SvaraRadera