Translate

lördag 31 december 2016

242 Turbon då?


Nu får X3 vila lite.

Mellandagarna har jag avsatt till 242an.

Större motorservice får vi nog kalla detta

Jag ska åtgärda en del rena fel och brister samt byta ut delar och komponenter som inte är av originalutförande.

Innan jag började så maskade jag av allt som inte tål vatten, avfettade och högtrycksspolade motor och kringliggande ytor med hetvatten.

Ett par dagar senare när allt torkat maskade jag av och snyggade till motorn med Volvo-röd motorfärg

...bara snyggade till!!...det är ingen helrenovering det handlar om

Målet är propert originalskick och full funktion


Jag plockar fram ny kamrem och ny spännare, packningar mm









Nya toppen ligger och väntar.



Jag har monterat nya pinnskruvar till grenröret





Pinnskruven till kamremmens spännrulle flyttar jag över från gamla toppen. Notera avdragaren - den är fantastisk. En sån klarar man sig inte utan











Jag fixar styrningar av gängstång så packningen ligger still, Ny tätning mot vattenpump naturligtvis och sedan skruvar jag dit toppen












Lite annorlunda än de gamla motorerna. Här ska man dra med två olika moment och sedan 90 grader ytterligare











Sedan lägger jag på kamremmen och passar in alla markeringar enligt boken och släpper spännrullen











Sedan på med kåpor. Det börjar likna motor igen.

Sen upptäcker jag en trist sak som jag missat.

Skruven som håller generatorstaget i motorblocket är avbruten...och naturligtvis jäms med motorblocket.

Jag upptäckte redan efter provkörning att generatorn satt lös, men jag trodde det berodde på att nedre fästskruven saknade mutter ..!!






Den muttern har säkert vibrerat loss då övre fästet var löst...hm

Jag ringer Björne - min 240-Guru - han mäter att det gängade hålet är 21-22mm långt

Sedan börjar jag borra efter att jag slagit ett centreringsmärke i skruven med körnare
Jag använder Rigids specialborr som är anpassad för utdragaren


..och ser man på det släpper faktiskt!  Hurra

Rigid är banne mig dom enda utdragare som funkar










Därmed kom generatorn på plats igen


Som sagt, det är en bit kvar innan uppstart, men det har gått framåt

Stort tack till Björne för god hjälp både med kunskap och delar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar