Translate

tisdag 10 januari 2017

Mellanspelet med Turbon fortsätter

Jag har fokuserat på 242 Turbon nu ett par dagar.

Jag måste få den körklar innan Januari månads utgång.

Det är nämligen en P1800-66 på väg från USA som ska in i garaget där 242an står.  Det går ju inte att meka utomhus nu i smällkalla vintern.

Turbon är monterad på ett friskt grenrör som jag tillfälligt lånat av Björne.


Det korrekta B21FT insuget som hittat hit från sunny California är uppsnyggat och väntar på kringutrustning.




Jag har "justerat" konsolen för intercoolerns snorkel så att den går att montera på gasspjällhuset och även glasblästrat och lackat värmeskyddsplåten under turbon som skyddar generatorn mot värmeattacker


Jonas har bistått med en - förhoppningsvis - tät kylare som jag snyggat till inför montering.

Först tänkte jag köpa en ny, men då sa mina 240-nörd kompisar blankt nej....för dom nya är i plast och lite tunnare.

...så då får det bli en korrekt i metall!

Nu väntar jag bara leverans från VP och GCP av lite delar för att kunna fortsätta monteringsarbetet inför uppstart


Gasspjäll med kringutrustning är föresten rengjort och klart för återmontering på insuget också.

X3?   ...står och samlar damm i andra garaget.

Men snart så!




1 kommentar:

  1. Nu ryser jag av både välbehag och obehag. minns alla timmar med motorkonvertering i min 1800. Det är ganska exakt den motoruppsättning som du har på bilderna. Mest rysningar får jag av k-jetronic, alla dessa timmar för att lura sprutet att lämna mer bensin vid uppskruvat laddtryck.

    Väldigt kul att se bilderna, framförallt när du är noga med originalutförandet!

    Hälsningar
    Janne

    SvaraRadera