Translate

fredag 23 september 2016

Växelspak

Äntligen är växelspaken klar!

Med utgångspunkt i en spak från Mercedes 230SL har kompisen Stefan svarvat en helt ny spak efter samma mått som P958-X2.

Sedan skarvat den nya svarvarde spaken med kula och nedre ledanslutning från Mercaspaken. Klar och klar föresten...den ska kromas också.

Jag planerar att göra ett litet avsteg från ursprungliga utförandet. När jag mätte upp växellådstunneln och spak med kulled från X2 på Volvos museum hade jag möjlighet att "torrköra" X2 och den totala avsaknaden av växelspaksdamask kändes väldigt märklig. Det är i princip bara en kantskoning i vinyl runt foten av spaken. Hela mattan rör som vid växling och stretar emot i viss mån.

Jag tror man satt form före funktion här. Min plan är att låta sadelmakaren göra en liten vinyldamask något större än kantskoningen på mattan för att ge lite rörelsefrihet till växlingsrörelserna. Typ 10-20mm bredare och med en liten elegant vinylstrut

X2 behöver för övrigt en ny knopp att ersätta P1800-knoppen. Det ska vara en benvit  PV60 knopp på X2 och X3.

X1 däremot har i sitt ursprungsutförande både en annan form på plåttunneln och en annan spak och knopp (Amazon 57). Dessutom med en gummidamask som liknar Volvo PV B16 gasreglagegenomföringen i golvet.

Nu är vi nere på riktig nörd-nivå...eller hur?

Men det är kul att min spak är klar!

Tack, Stefan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar