Translate

fredag 16 september 2016

Mekanisk varvräknare

Från början hade Frua-prototyperna mekanisk drivning av varvräknaren  - som är av VDOs fabrikat - inte Smith som produktionsbilarna fick. På X2 som står på Volvos museum är vajern bortmonterad, men korrekt varvräknare sitter på plats och gissningsvis även generator med drivning. Dessvärre har jag inte fotodokumenterat detta tillräckligt bra. Jag har bara en bild snett underifrån.

Det ser ut att vara en form av skyddsplåt vid generatorn också.

Jag har pratat med P1900-ägare. Tre stycken faktiskt, men det är inte klargjort att Fruaprototyperna har samma typ av drivning på generatorn. Jag fick en bild på chnr 1 av P1900 där drivningen och vajern går rakt bakåt. Oklart om det är lika som Fruabilarna då jag inte har nån bra bild på X2.

Enligt P1900 ägarna höll inte vajern någon längre tid på grund av för högt varv.

Ja, och som ni förstår är ju min ambition att hitta en korrekt generator med mekanisk drivningsuttag i bakre gaveln. Jag vågar påstå att det är en Boschgenerator 6volt, men jag är inte 100% säker ännu. Rimligen finns det någon annan bil än Volvo med samma delar...men jag vet inte

Är det någon av er läsare som har tips i någon riktning? ...eller har vägarna förbi muséet och kan plåta?

Boschnummer skulle vara bra att erhålla och någon slags identifiering av den bakre gaveln

...och den där skyddsplåten på första bilden...

Vilket detektivarbete, va!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar