Translate

torsdag 28 april 2016

Ytbehandling av skruv och mutter i fram och bakvagn 1958

Jag har frågat runt bland renoveringskompisar och Amazon 57-58 experter. Även diskuterat på Amazonforum under kategorin "Original Showroom"

Det blir mer och mer tydligt att skruvförband på en 57-58 Amazon är utfört i obehandlat stål.

Sedan är vagnarna sprutade med rostskydd. Även X2 på Volvomuséet är fullständigt dränkt i tectyl undertill.
Jag kommer INTE att spruta underredsmassa på X3,men vill erhålla korrekt utseende på framvagn och bakvagn med avseende på skruv, mutter, brickor och klammer.

En variant är ju att syra av alla detaljer till rent stål och sedan lägga på matt klarlack - men då blir inte rostskyddet speciellt starkt.

Alternativ nr2 skulle kunna vara att jag behåller smådelar blankförzinkade, men duschar dem försiktigt i glasblästern för bra vidhäftning för att sedan spraya dem i "Factory Gray" eller "Brake Gray" från Eastwood innan montering.

Eventuella märken från montering skulle man kunna bättra på som steg 2

Med den metoden har jag ett bra rostskydd och får rimligen ett bra originalutseende på fram och bakvagn.

Kulörmässigt tror jag mest på Factory Gray som matchning av obehandlat stål

Vad tror ni?   Är jag helt ute i det blå eller låter det vettigt?

2 kommentarer:

  1. Delikat problem men jag tycker du tänker rätt.

    SvaraRadera
  2. Om de e original du vill ha så gäller väl Tectyl..? Kanske enbart på obehandlade ytor.

    SvaraRadera