Translate

torsdag 12 maj 2016

Jonas lurade ner mig i garaget

Med förevändning att vi skulle fixa hans baklucka så blev jag nedlurad i garaget igår kväll!

Det var nog en riktigt smart idé, för nu var jag tvungen att dra igång kompressorn, vrida på gasen och dra fram svetsen.

Kort sagt - jag fick en känga i rätt riktning och släppte båtjobben som tagit all fritid senaste veckorna.

Jonas lucka är tänkt att användas på chnr 1259 som kommer hem till Sverige senare i år.

Luckan är frisk på alla sätt men har haft bagageräcke monterat. Fyra hål måste läggas igen och det får inte slå sig.

Varje hål är ca 10mm och vi svetsar i tre steg med mellankylning (kallvatten och svamp). Koppar som stöd på baksidan.

Det går kanonfint och plåten rör sig mindre än förväntat.

Förmodligen för att den är omlackad typ fyra gånger och har tjockt lager färg som håller i plåten....

..nää, jag bara skojar.

Man får helt enkelt vara lite varsam med värmespridningen.

Efter nån timme är vi klara och det blev riktigt bra. Krävde ett minimum av riktning.

Nu behöver bara kanten blästras av och resten av färgen borstas av med roterande grovrengörare.

Jonas har fått en lagad lucka och jag har fått smak på biljobb igen.

Win-win-situation

....jag ska bara koppla ny el till kylskåpet, vaxa övre delen av skrovet och sedan sjösätta båten

Sen...in i garaget!






2 kommentarer: