Translate

onsdag 18 maj 2016

Nu kanske det vänder?

Kvällen igår delades 50/50 mellan båt och X3. Det är ju inte illa eftersom garageaktiviteten har varit mer än lovligt låg under en period.

Båten fick liksom Richards 61a vindrutan tätad - märkligt att vi håller på med samma saker flera mil ifrån varandra..?

När det var klart var jag ju tvungen att testa mitt senast inköp - nämligen POR15 Detail Paint cast iron gray!

Som ni läst i tidigare inlägg vill jag ju ha originalutseende på monteringsdetaljer i fram och bakvagn - dvs obehandlat stål - men med någon form av rostskydd.

Dessutom har jag redan alla delar blankförzinkade av...ja..ren okunskap från min sida.

Nu tänkte jag ändra på det och testa och glasblästra ...eller rättare sagt duscha med glasblästern över den zinkade ytan och sedan spraya med den nyinköpta färgen.

Sagt och gjort!

Hur blev det då?


Riktigt bra om jag får säga det själv.

Men det kommer att behöva göras i två steg.

Först behandla alla smådelar, sedan efter att alla skruvförband är dragna får jag tillverka en spraymall som maskering och finjustera.

Vad tror ni?


Sista bilden visar jämförelse med obehandlad P-ände.








4 kommentarer:

  1. Vilken tystnad..! Ska jag tolka det som att jag är inne på fel spår med den här detaljeringsfärgen? Jag kanske rent av är för petig överhuvudtaget med detta...
    Säg gärna vad ni tycker.

    SvaraRadera
  2. Behåll blankförzinkat snyggare...

    SvaraRadera
  3. Hej Mark

    Elförzinkning kombinerat med satin (svart) kromatering tror jag blir väldigt likt och väldigt rostokänsligt=)

    /Janne

    SvaraRadera
  4. Du gör helt rätt! Fortsätt!

    SvaraRadera