Translate

måndag 30 maj 2016

Lite SVIS, lite mekande med 65a...och lite X3

Blandad kompott i helgen. Micke och jag var på SVIS och sålde delar. Det var riktigt bra med tanke på väderprognosen som dessbättre inte slog in. Det var mot förmodan sol och skönt väder.

Höjdpunkten var när vi skulle packa ihop och åka hem.

Vi rafsade ihop en hel del av det som inte blivit sålt - vi snackar 5-kronorsdelar - och dumpade det i SVIS container för metallskrot.

Sen kom gubbarna springade och dök i!  Det var en syn för gudar. Jäklar vad vi skrattade!!!

På söndagen kom Micke över med "konstiga" bromsar och klonkljud.

Ganska snart hade jag identifierat klonket till ett icke åtdraget bromsokfäste mot spindeln.

Bara att riva och dra åt skruvarna - klonket borta.

Jag gjorde ett liknande misstag på min första renovering på 1980-talet av en 1800S -63.

Men då drog jag bultarna, men felet var att jag bytt ut UNC tum skruvarna mot millimeterskruvar av något mindre dimension. Ren okunnighet och följden var att det rörde sig på samma sätt vid kraftig bromsning.

Har det hänt nåt på X3 då? Jo, jag har plockat fram alla skruv, muttrar och monteringsdetaljer för framvagnen.

Jag har tvättat allt med silikonborttagning och glasblästrat samt lagt ett lager "cast iron gray"

Nu hänger det på tork!.

Men jag avvaktar med ihopmontering av den anledning att jag måste montera framvagnsbalk, motorblock, transkåpa och låda för att kunna bygga växellänkaget mot karossen. Med ihopmonterad framvagn blir det onödigt tungt.

Tur jag har ett extra B16 block och transkåpa fär det ändamålet















Sen har jag insett att jag saknar två stycken Stänkskydd - position 78 på sprängskissen - sitter på alla trumbromsade Amazon, PV och Duett fram mot bromssköldens insida. Art nr 653821

Någon som har två utan rosthål?

1 kommentar: