Translate

måndag 14 september 2015

Äntligen hemma

Mellanlandning igår kväll i Jönköping.

Men nu är vi hemma.

Glasen till X3 höll också!  Puh..



Vi åkte över en mulen Öresundsbro igår eftermiddag.





Regnet kom först 5km innan Jönköping där vi övernattade på Scandic Portalen mitt i stan.

Väl incheckad och med P1800an i garaget så kollade jag in utsikten. Första intrycket var väl ingen höjdare, tänkte jag....men vänta nu...
"Automobilpalatset". Hm...vad är det?

Efter lite sökning på nätet ser jag att det är en anrik byggnad uppförd av Philipsons i bilismens barndom 1930. Det var Caltex-mack i bottenplan, bilförsäljning , verkstad, garage och reservdelshantering.

Plötsligt var det bra utsikt från hotellet, tyckte jag. Min kära fru höll inte med...

...och nu är det sluttankat för den här gången.

Man brukar ju gnälla lite över att finbilen går för lite. Knappast senaste veckan!

Jag har tankat fullt varje dag sedan i onsdags förra veckan utom i torsdags då jag tankade fullt två gånger!!

Det har gått kanonfint och vi har kört nästan 300mil. Den drar 0,9 per mil ungefär och då ligger vi mellan 100 och 140km/t. Det är inte farligt. Då ska ni veta att jag håller stumt periodvis...den sackar lite uppför annars.

Tänk om man höll på med Dodge Charger 426 istället och gjorde samma tripp......

Enda incidenten hände idag 500 meter innan Nyköpingsbro. Jag hade slarvat med nollställningen av trippmätaren när jag tankade i Helsingborg och trodde jag hade lite mer bensin kvar....Reservdunken fick användas.

Hoppas min lilla tripp kan inspirera fler att åka på långtur i P1800 !



7 kommentarer:

  1. Välkommen hem igen.
    Du ska veta att jag är avundssjuk på din tripp. Jag ska bara skruva klart och sen övertala frun om att det är P1800 vi ska åka med...
    Mvh Richard

    SvaraRadera
  2. Ja går det att hålla marschfart 110 - 140 är det ju inget att tveka på, en annan har ju stort kommande bagage också så man har plats för en Europa turne. Kul att följa er resa!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är stort av dig att använda finbilen. De skall rulla och förgylla våra vägar. Tummen upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen, Leif
      Ännu större blir det när X3 ska rulla ned till Turin för egen maskin och plåtas framför Fruas gamla lokaler. Bara dom inte hinner riva dom innan jag är klar!!

      Radera
  4. En gammal Charger 426 drar 1,9 om man håller 90 på landsväg. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ju aldrig att man blir omkörd av en amerikansk muskelbil på motorvägen...dom ligger alltid och smyger i max 90. Visst är det lite tråkigt! Det vore ju klart fränt om det dök upp en Camaro eller Plyma Superbird i backspegeln som blinkade för omkörning...

      Radera
    2. 25.-/milen i bara bensin idag. När de var nya kostade bensinen runt 1.-/liter. Det är många som bara står i garaget större delen av året. Fram till 1990 så körde folk mer med sina gamla jänkare. Nu åker många på trailer till träffarna. MVH/C311///Thomas

      Radera