Translate

tisdag 4 mars 2014

Fästen för stötfångare fram

Som ni vet är det nära förestående att montera front och framskärmar. Men jag vill ju kunna snurra karossen även efter monteringen. Det kräver lite modifiering av ställningens "gaffel" mot karossen. Min plan är att tillverka fästen till främre stötfångarna och anpassa ställningen till dessa. Hålen i fronten är nämligen för smala på prototypen för att ge plats åt nuvarande "gaffel".









Jag utgår från designen på Jensen P1800 fästen, bilder på X2´s fästen och mått från densamma. Utgångsmaterialet är plattjärn. Stötfångarna är modifierade P1800 stötfångare med täckt underdel och extra fäste i hörnet vid blinkers.














Provmontering av ett Jensen fäste visar att vinkeln är lite fel. Den hamnar något lågt ut genom frontplåten.







Första jobbet är att kapa bort 5mm på längden då jag ska ha 45mm bredd på plattjärnen. Går åt en kapskiva per meter.... Det är samma höjd på P1800 järn som på Frua prototyperna!? Man blir nästan förvånad över likheter eftersom det mesta är olika i övrigt.













Dags att varmbocka, kapa och svetsa lite. Jag börjar med höger halva. 










Följt av den andra parallella delen. Men jag måste addera en svängd bit plattjärn för en fästpunkt uppe i hornet. Jag ska smida om radien till lite mjukare sväng. Den blev för skarp tycker jag.






















Provmontering efter kapning av den inre delen. Inte 100% men det börjar likna nåt. Vinkeln måste ändras lite. Den yttre delen av stötfångaren ska bakåt och sänkas något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar