Translate

onsdag 6 oktober 2021

Jag har svetsat lite...

 Ok, detta var mer jobb än jag räknat med, men nu ser jag ljuset i tunneln.

Framvagnsbalken är sektionerad i överdelen genom att jag lyft bort mittendelens topp, skurit bort 10mm, justerat ned förstyvningen inuti motsvarande, kapat kilar i de yttre delarna och pressat ned dessa i hydraulpressen och sedan svetsat ihop med resultat att framvagnsbalken ser exakt likadan ut som tidigare men är 10mm lägre i överkant mot oljetråget. Jag hade ingen lust att göra en synlig sänkning. 

Efter dessa ganska avancerade svetsjobb behövde jag även justera bredden på framvagnsbalken vid infästningen mot kaross. Typ 2mm. Jag har ingen lust att tvinga balken på plats när allt är lackerat.

Så nu har jag 20mm frigång mot oljetråg.

Motorfästena är sedan justerade i höjd för att linjera med motorns konsoler. Punktade nu för provmontering som sedan helsvetsas.

Även vänster hålbild för motorkudde har justerats 2mm.


Med kylarens fästpunkter sänkta så linjerar allt som det ska och motorn sitter exakt lika i karossen jämfört med X2. 

Jag tror att orsaken till allt detta justerande är att den första involverade svetsaren i Göteborg som bytte främre golv och främre chassie hamnade kanske 5-10 mm fel i höjd mot den gamla delen av torpedvägg och felet ökar ju längre fram i karossen man mäter. 


Det som även måste justeras är locket till växellådstunneln, men det känns som en enkel operation. Orsaken är främst att växelföraren från valplocket är grövre jämfört med prototyplocket på X2. Men jag har beslutat mig för att behålla den grövre växelföraren. 

Det går framåt...men inte speciellt fort framåt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar