Translate

onsdag 6 oktober 2021

Inte nog med det - mer justeringar behövs

 Ni kanske såg de konstiga rödmarkerade öronen i ramtassarnas kick-up i ett tidigare inlägg?

Jag har missat den modifieringen och tar igen det nu. Bättre sent än aldrig. 

Dessa urtag är skapade för att den sänkta framvagnen (20mm) ska kunna fjädra ur obehindrat och ge tillräcklig frigång till övre länkarmarna.

Jag har kontrollerat och både X1 och X2 har motsvarande justering. Se nedan.



I samband med detta sektionerar jag även konsolerna för bromsslangar så att de inte tar i framvagnsbalkens torn. Även klipset måste justeras lite.

Bild till höger är X2. Ni ser sänkningen av bakre fästpunkter med ny platta påsvetsad


Denna bild till höger visar X1 som man ser har en P1800 produktionsframvagn monterad med fäste för bromsslang till skivbromsar och även "originalhöjd". Jämför bilderna så ser ni att sänkningen av framaxelbalken 20mm på X2 och X3 motsvarar en produktionsbalk. Balken till höger har ingen sänkning utförd men har samma höjd.

Med detta sagt och dokumeterat så stämmer påståendet sannolikt att den "nya X1" som Esso skapade utifrån en reservkaross 1964 fick den ursprungliga framvagnen från X1 eftersom den inte är kvar på P958-X1 idag.. nåja...nördvarning på den analysen.


 

2 kommentarer:

  1. I think one of your earlier posts showed a photo with the original X3 front beam next to the new beam. Could the original one not have been restored? Was the choice to replace it a question of strength or difficulty? I think you are able to do anything!

    SvaraRadera
    Svar
    1. The old one is very rusty and thin. The new one with the copied lowering is a better option

      Radera