Translate

torsdag 28 oktober 2021

Den går att växla!

 Efter en hel del pyssel med framvagnsbalk så kunde jag slutligen börja med växellänkaget mellan växelspak och växellåda.

Men först var jag tvungen att höja växellådstunneln över positionen där växelföraren löper. 

Efter lite mätande kom jag fram till att om jag eliminerar den lilla "knixen" bakom locket så får allt plats och dessutom kommer sadelmakaren bli glad då det blir enklare att sträcka mattan på ett snyggt sätt utan "knix". 

Med en svepande linje som linjalen illustrerar får jag 10mm tillgodo i höjd och det räcker fint tillsammans med en svag förhöjning i ett nytillverkat lock. 

Ändringen av formen handknackades med träklubba efter att två snitt lagts på toppen framför och bakom locket.

Sedan svetsade jag i två smala remsor där det behövdes. 

Locket formades över en gastub och den lilla förhöjningen skapade jag med hjälp av en utsågad bit plywood som mothåll

Med "nya" växellådstunneln monterad kunde jag lägga fokus på nytillverkning av växellänkaget. 







Jag gjorde en lite klenare prototyp för test som utföll väl. 

Ser ut ungefär som en krängningshämmare till en Renault Twingo, eller hur?  😃

Med denna som mall kan jag tillverka något kraftigare. Det är egentligen iläggning backväxeln som ställer krav på vridstyvhet.

Jag måste dessutom skaffa några bra shims eller brickor så allt löper bra. Möjligen byter jag ut bultförbanden mot något bättre typ sprint med låsning...vi får se.




Det gå nu att växla X3 och det har väl ingen gjort sedan 1971...

En liten milstolpe att glädjas över, helt klart!








4 kommentarer:

  1. Grattis! Milstolpar behöver man i bland vid långtidsrenoveringar // Lennart

    SvaraRadera
  2. Was the original transmission tunnel completely missing, and not available as a pattern? I would love to read more about the earlier history of your car, and what it's condition was when you bought it. What was there, and what was missing--and why? I know there is information at the beginning of your blog, but I don't think it's not as complete or detailed as what you write and photograph now. I even think I remember a short video showing you and and friends moving the empty body into your garage. But now I can't find it! Thank you for sharing your project with all of us!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Paul
      Yes, the original transmission tunnel was removed in 1964 when the first private owner bought the car from Volvo and turned it to a daily driver. He got hold of a prototype aluminium strut with linkage that Volvo used to test the planned M41 P1800 gearbox. I still have that sand casted aluminium housing made for an M4 gearbox. To fit that they had to replace the original tunnel with a production one. I made a copy of the X2 tunnel, but realized i need mine slightly higher. But they will look quite the same covered with textile carpet.

      Radera
    2. Thanks for the detailed explanation. I find the story of your project more interesting than any other. And your skills are fantastic. I just always have questions! Thanks again, Paul

      Radera