Translate

måndag 30 augusti 2021

Resultatet av provmontering med framvagn och motor

Inpassning av motor och växellåda och framvagn. 

Detta var mer besvärligt än väntat. Men definitivt nödvändigt.

Efter att ha konfererat med kompisen Mats W om motorns position i en Amazon 57 med referensmått blev jag mest förbryllad för inget stämmer med X3. 

Sen har jag pratat med Mattias på Volvo Museum och fått mått tagna från X2 och då börjar det klarna mer. 

Framvagnsbalken är nu sänkt på exakt samma sätt som den ursprungliga 20mm. Detta innebär ju att balken hamnar högre upp.



Med motorn positionerad i höjd exakt som X2 kan jag konstatera följande ett par saker.

Frigång för oljetråg är endast 9-10mm. 

Kylaren är positionerad 20mm för högt i förhållande till motorn och jämfört med X2. Slanganslutningar kommer inte att linjera snyggt.

Motorfästena har 17-18mm plats i höjd. Standardfästen är 39mm.

Min tidigare tillverkade växelådstunnel måste höjas 10-20mm och få locket justerat. Det var nog ett utslag av för bra självförtroende för mitt eget bästa när jag gjorde klart detta och lackerade.

Avstånd mellan motorhuv och oljepåfyllningslock är cirka 20mm

Så...mer jobb i vanlig ordning, men det känns skönt att kunna utgå från en korrekt motorplacering i linje med X2. 

Detta ligger nu på agendan att utföra:

  • Jag kommer att sänka motorfästena på balken så jag får in motorfästen med rimlig höjd. Jag har ett antal olika att laborera med.

  • Kylarens fästen i karossen sänks 20mm.

  • Justering av växellådstunnel.


Det enda jag inte är klar över är om jag ska acceptera 9-10mm frigång mellan oljetråg och framvagnsbalk? Jag vet ju att motorfästen med tiden sjunker ihop och då får jag problem...



3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Oj, där blev det jobb, å andra sidan verkar du gilla jobb

    SvaraRadera
  3. Oj så många svar det blev, ursäkta

    SvaraRadera