Inre backspegeln kanske inte är prio ett egentligen, men nu är det så att jag får hjälp av en firma i England att tillverka en justerbar arm med den stiliserade justermuttern och då är dealen att jag tillverkar foten - själva fästet mot övre instrumentbrädan. Den vänstra delen i bild
Eftersom jag inte har någon svarv i garaget så får jag improvisera.
Armen blir justerbar med en kulled som man låser med justermuttern och det blir en M12 gängad del som ska skruvas i mitt fäste mot panelen
Efter lite funderande gör jag en prototyp i plåt som jag sen gjuter av i rödbrons.
X1 och X2 har marginellt olika detaljer enligt gamla foton, men jag lägger min ribba för X3 nånstans mitt emellan och bestämmer mig för en vinkel och längd på arm som borde fungera i praktiken
Med skjutmått och ett par olika gamla foton klurar jag ut ungefärliga mått på foten. Jag har uppmätta avtrycken på brädan från X2.
Ingen bil har kvar spegel och fot så det är lite svårt med exakta mått.
Utgångspunkten blir två brickor i olika dimension med en svetsad M12 mutter och lite 1mm plåt som svepning för att skapa en konisk enhet med M12 gänga
Nästa steg är att tillverka övre och undre fäste likt en anknäbb som ska integreras med den koniska biten
Fördelen med muttern är att jag kan gänga på en skruv som blir bra att fästa i skruvstycket
Kapa. slipa, måtta, kolla foton, mäta igen, dubbelkolla.
Ett gammalt rör får bli utgångsmaterial
Två snarlika näbb-delar med helt olika kapvinkel
Lite svets och riktning på det följt av finslipning.
Ett embryo till backspegelfot är klart att lämna till gjuteriet
Sådärja...då var jag igång igen i garaget
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar