Translate

måndag 12 mars 2018

Högerdörren får lister

Mina lödningar blir bättre och bättre. Jag vill inte påstå att jag på något sätt är bra på detta, men en känsla av kontroll i arbetet börjar infinna sig.

De nytillverkade fästena blir monterade med tennlod på höger dörrlist.

Det är tidsödande, för jag monterar en i taget och gör parallellt hål för fästet i dörren allt eftersom.

Följt av en del justerande.

Men efter en stund kommer den på plats exakt där jag vill ha den.

Nästa på tur blir den övre dörrlisten som behöver samtliga fästen utbytta.


Här är det 50mm långa M4 skruv som monteras med silverlod på listen.

Dessa löper i små rör i dörrens överkant så det är inte mycket justermån.

Dom måste hamna exakt på rätt plats på listen.

Det är vingligt att hålla skruvarna på plats vid lödningen - sonen hjälper mig hålla dom.

Men med noggrannhet in inpassningen och provmontering mellan varje fäste så blir det till slut bra.

Listen krävde en hel del riktning också innan vi kunde montera fästen. Jag tror demonteringen kring 1987 var lite hårdhänt..


Men - som sagt - nu är även den åtgärdad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar