Translate

tisdag 20 februari 2018

Car spotting

Jag har promenerat runt en hel del här i New Jersey och bara det är ju lite udda.

Alla åker ju bil när dom ska någonstans.

Dessutom går jag ju hela tiden och spanar efter gamla bilar och igår på väg från ett restaurangbesök så bromsar det in en riktigt udda fågel.

En Avanti II

Ingen Studebaker men väl en långlivad arvtagare till gamla Studebaker Avanti.

När Studebaker gjorde konkurs på 60-talet fortsatte Avanti att tillverkas i annat bolag som Avanti II. Blygsamma produktionssiffror alla år och i takt med modernisering blev dom inte direkt vackrare. Gissar att det är en 1980-tals modell som jag såg. Märkligt nog har dom tillverkats en bra bit förbi milennieskiftet.

Innan jag köpte X3 så bjöd jag på en likadan 72a på Ebay. Jag fick den inte...Då hade dom fortfarande det klassiska Studebakerutseendet och varje bil var på kundorder och ofta välutrustade. Den perioden kring slutet 60 och början på 70-talet hade dom Corvettemotor och bra prestanda. Den jag bjöd på var ljusblå metallic, blått skinn, elektrisk sollucka och original kromade ekerhjul.

Man kan ha synpunkter på designen som verkligen sticker ut. Det är med blandade känslor man betraktar den framifrån, men snett bakifrån som min bild ovan är nog bäst vinkel.

Ett par kvarter bort bor en man med Bel Air -58 och Impala -61 på tomten, men han har en arg hund så jag har inte ens vågat gå nära och plåta...

2 kommentarer:

  1. Andas ut snart blir det full fart i garaget när du kommer hem.

    SvaraRadera
  2. Jag döpte katten till Avanti så det är nog tydligt att jag är på din sida...och Raymond Loewy's.

    SvaraRadera