Translate

fredag 9 februari 2018

Backjobb eller nåt liknande...igen

Först tänkte jag ju förlänga bakre kanten på dörrlisten med guldklimpen jag tidigare visade eftersom jag har gjort dörrarna lite för "likformiga" höger och vänster.

Sen monterar jag listen på bakskärmen och inser att den istället är för lång..

Först blir man ju lite irriterad och undrar vilken plåtslagare som ska ställas till svars för den här missen!

Det är naturligtvis undertecknad som missat detta. Bara att bita ihop.


Jag bestämmer mig för att justera dörröppningen istället.

Jag kapar av en bit av dörrens bakre kant, svetsar ihop och slipar snyggt

Därefter förbereder jag för tennspackling av B-stolpens övre del

När man gjort en miss på det här viset är alltid rätt taktik att ta tag i det direkt så man inte får en sur-paus.

Lite som att ge sig upp och flyga direkt efter att man störtat....nåja, ni förstår säkert vad jag menar

Nu löper det på i rasande fart i garaget

Jag tennar upp ytan för att matcha dörrens form

Det går åt ett antal tennstavar

Sen tvättar jag ytan med thinner och slipar till formerna.

Dessutom passar jag i det här läget in kromdelarna som sveper runt taklinjen och dörrens övre kromlist

X3 har ingen dropplist som en produktionsbil utan istället en jättestor kromdetalj som både utgör dropplist och krominfattning runt hela sidorutorna i ett stycke.

Avslutningen på den kromdetaljen måste lira ihop med B-stolpens överkant.

Slipning och anpassning av form tar nån timme i anspråk innan jag är nöjd

Sen blir det dags att passa in fenlist och dörrlist för att se resultatet


Efter finslipning och justering av dörrspringan blir resultatet att fenlisten nu behöver förlängas med 2,12mm.

Men den var ju för lång alldeles nyss tänker ni?? 

Jo, men nu har jag anpassat dörrens plåt exakt efter dörrlisten och då blir det så.

Betydligt enklare operation att förlänga fenlistens främre kant med 2mm mässing

Som ni ser händer det grejer nu!

Nästa steg blir att löda nya fästen på dörrlisterna - både sidolist och övre list

..och igår var jag hemma hos Micke och krympte ett plåtparti vid framrutan på hans 1800E -71

Men vi jobbade så koncentrerat att vi glömde ta kort..











1 kommentar: