Translate

tisdag 1 juli 2014

Radiomontering

Italienarna på Frua anpassade verkligen prototyperna ordentligt för radiomontage.

På den här tiden var en vanlig radio ganska skrymmande och ni som monterat radio i en vanlig P1800 vet hur trångt det är och speciellt på längden. En Blaupunkt brukar gå bra, men Philips är längre och knappt möjlig att montera...men det går.

På bilden ser man hur platsen är anpassad på P958-X2. Dels är konsolen för vindrutetorkarnas mekanism modifierad för att ge plats åt radio. Det är likadant på X3.

Dessutom är instrumentpanelen justerad för att ge plats och det ska sitta en kromad infattning som matchar instrumentens kromringar runt radion.

På X2 har man i efterhand monterat ur radion och klämt dit en vanlig täckplatta från en produktionsbil, men ni ser principen och kromsargen.














En likadan justering av instrumentpanelen måste skapas. Jag börjar med att mäta upp ungefär var radion måste sitta och ritar lite stödlinjer för kapning.













Några snitt senare!











Sen ritar jag upp vad jag behöver på en plåtbit från skrotlådan....












..som blir såhär efter en första klippning....













..och ytterligare några snitt och lite bockning ser den ut såhär..











Jag tror att detta blir ganska bra. Det går inte att göra den mindre, för då får man inte dit radion.












Jag justerar formen lite i hörnen och provar med en gammal Philips som referens.













Verkar fungera..tror jag..!? ...så jag punktar fast den nya konsolen eller vad man nu ska kalla den.












Jag låter det vara så här tills jag tagit lite kompletterande mått på X2 på Volvo Museum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar