Translate

tisdag 1 juli 2014

Vilken radio?

Är det nån av er läsare som kan identifiera radion som sitter i P958-X3 från början?

Det är lite svårt att se X3 och X2, men X1 finns det en bättre bild på. Det intressanta är att det verkar vara olika radioapparater i alla tre och den som sitter i X3 verkar högre än de övriga.

X3
Kanske ni känner någon som är expert på gamla bilradioapparater...

X1

X2

Med tanke på att alla elkomponenter i prototyperna är tyska borde ju även radion komma från någon tysk tillverkare...men jag vet inte

...och så fort den är identifierad så måste jag ju ha tag i en  :-)

Det ska även vara elektrisk antenn till radion som ska sitta på vänster sida mellan bakskärm och baklucka. Den sticker liksom upp lite i nedsänkt läge på X3...30-50mm uppstick. Syns på bilden ovan.

6 kommentarer:

  1. Här är en bra sida för att leta upp gamla radioapparater, det går säkert även att hitta elscheman om har en gammal död radio. http://www.radiomuseum.org/
    //Richard

    SvaraRadera
  2. På X2 skulle det kunna var en Becker Mexico från 1958. //Richard

    SvaraRadera
  3. Jag letade vidare på samma sajt. Visst tusan är det en Italiensk Becker Mexico 731 från 1958 i X3 !! Licensbygd av Phonola.
    http://www.radiomuseum.org/r/phonola_mexico_731.html. Spara ned min bild och zooma lite och jämför.

    Du har nog rätt i att X2 har en tysk Becker Mexico. och min gissning är att X1 har en Philips..men jag har inte hittat rätt modell ännu

    SvaraRadera
  4. Här har du en Becker Mexico till salu, bara att fråga efter pris.
    http://autoradiodepoca.it/radios/68
    // Richard

    SvaraRadera
  5. Jag har fingranskat bilden på X3 och man kan se den där pricken i överkant på radioskalan som de äldre typerna av Becker Mexico har. Radion i länken är av nyare utförande utan prick. Men jag uppskattar verkligen ditt googlande!

    SvaraRadera
  6. Hm...det finns ju renoverade enheter att köpa med garanti har jag fått fram. Becker Mexico av exakt rätt utförande med rektangulär högtalare och en tidstypisk Hirschmann antenn. Satt tydligen i samtida MB 190SL..... bara en liten detalj som får gilla knappen att kärva lite......1345 Euro plus frakt..hm :-( www.koenigs-klassik-radios.de

    SvaraRadera