Translate

onsdag 9 juli 2014

Åter till karossen

Jag låter instrumentpanelen vara ett tag och övergår till karossen igen. Jag behövde gjuta lite nytt mod i svetsarsjälen. Modet och inspirationen är extra viktig nu för jag har hittat ytterligare ett "backjobb" som måste fixas.

Vid allt finjusterande av motorhuvens inpassning mot karossen har jag med stor irritation insett att karossens  kanal runt huvöppningen är lite för bred. Det funkar nu, men det ska sitta en 1mm snygg avslutningslist i aluminium runt hela öppningen. Den kommer definitivt inte att få plats och samtidigt ha frigång mot motorhuvens ram.







Bara att kapa loss och sektionera kanalen ca 5mm.




På bilden till höger ser ni hur tight det är innan jag kapar.










Det här är ett sånt där typiskt tråkjobb där man bara får bita ihop och starta kapmaskinen.

Sådär..5mm bortkapat och ihopsatt igen.












Även plåten mot kupén får samma behandling.











Sen blir det hörn som ska fixas. Profilerna har jag förberett tidigare. Bara att köra lite i krymp- och sträckverktygen så att radien blir anpassad till mororhuvshörnet.












Ja, nåt åt det här hållet blir nog bra.













Ihopsvetsat.

Snart kommer jag få användning av min "nya" Black& Decker Elfil. Tack Janne!

1 kommentar:

  1. Tack själv för en inspirationsknuff framåt! Har nu fixat rutram, passat in huv, front och plötligt har jag 5mm spalt till dörrarna =) En hel kväll tillbringades med att hoppa på huven så att den fick rätt form och följer alla kanter snyggt.

    Heja på nu så att vi får se X3:an på någon bilutställning inom snar framtid ; )
    /Janne

    SvaraRadera