Translate

tisdag 5 december 2023

Skarvstycken till bakrutans list klara

 Nu är skarvstycken till bakrutan också tillverkade. Det var inga större problem. Jag utgick från ett skarvstycke till en produktionsbil. 

Sen överförde jag formen på ett mothåll i trä med hjälp av lite finslipande träarbete.

När skarvstycket har sugpassning är jag nöjd och klipper ut en lämplig bredd på mässingsplåt som jag sen glödgar med svetsen och kyler i snön.

Därefter är det bara att försiktigt knacka fram samma form mot träbiten och finjustera kanterna.

Sedan som vanligt fila rakt, smårikta med hammaren för att sedan övergå på slippapper 120 korn, 180,  240, 320, 400, 500 och slutligen 600.

Jag provmonterar såklart och finjusterar innan finslipningen börjar.

Sen är det bara att upprepa processen och göra en till.

Nu blir det 47mm bredd både i överkant och underkant jämfört med en Jensen P1800 som har 31 mm





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar