Translate

måndag 4 december 2023

Dekorlist runt bakrutan

 Jag har bävat för hur det ska gå att tillverka en ny mässingslist runt bakrutan. Jag har sedan ett par år tillbaka haft tre par avkromade mässingslister till produktionsbil P1800 61-64 som jag tänkt försöka modifiera så dom passar X3...som naturligtvis har andra radier i böjarna. 

Jag var förbi Bengt Blad och visade listerna och i vilken omfattning dom behövde ändras och rekommendationen var att glödga hörnen med gassvetsen och kyla för att mjuka upp mässingen och sedan försöka justera radierna. 

Kortfattat gick det riktigt bra att minska radien i övre hörnen men betydligt sämre att öka radien i de nedre hörnen. Jag hade god hjälp av min kompis Anders.


Två lister sprack i godset under försöken och med endast en list kvar så drog jag fram Eckolden med krympverktyg istället. 

Det osade lite hårda ord i garaget innan Eckolden åkte fram..


Jag vek upp kanten som ligget under gummilisten och knackade ut den yttre kanten platt och sedan började jag istället krympa listen mekaniskt. Det gick bättre men det blev en hel del finriktning och efterjustering. Jag slipade till en ekstav som mothåll och finriktade med minsta hammaren och justerade med fil. Sen följde i vanlig ordning slipning från 180 korn ned till 800 korn.

Ett jäkla jobb, men så här långt har det gått bra.

Det blir läskigt att köra dessa mot polermaskinen hos Olle innan förkromning.

Ett litet misstag och den hugger fast och flyger genom rummet....Huh - hemska tanke..

Då radierna hamnar lite olika mot produktionsbil så får jag tillverka något längre skarvbleck. Egentligen bara upptill, men det blir snyggare att göra två lika långa så övre och nedre skarv ser lika ut. 

Provmontering av listerna föll väl ut. Peter glasmästare som hjälpte till tyckte till och med att mina modifierade lister var mer lättmonterade än det brukar vara med en tidig produktionsbil. 

Han har min röda -61 i minnet. Dom listerna trilskades.

Gummilist från produktionsbil passar fint rakt av utan modifiering.

Nu ska jag fila till ett mothåll i trä för att kunna forma skarvstycken. Kompisen Stefan bidrog med en lämplig bit 0,8mm mässing.

Fantastiskt med all hjälp från kompisar i min närhet! Stort tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar