Translate

fredag 22 maj 2020

Ventilationsrutramar renoveras

De illa medfarna hållarna till ventilationsrutor behöver en hel del jobb innan det är dags för inlämning till sliparen och första lagret koppar.

Den ena är så tunn i framkant att jag måste svetsa på ny metall.

Dessutom med grova porer av rostangrepp.

Sliparen informerade mig att det går bra att både tennlöda eller silverlöda innan koppardopp.

Jag väljer att silverlöda eftersom det ger en mer tålig yta. Lite dyrare, men som jag bedömer det  - lite bättre också.

Sen vidtar ett jäkla filande innan jag kan bedöma resultatet.

Flussmedlet tar man bort genom att spola under kranen med hetvatten.

Jag vet - det rostar igen, men det blir en sista blästring på slutet




Efter filning syns fortfarande porer som jag vill fylla och man får vara mer och mer försiktig med värmen.

Men efter typ tre omgångar är dom så bra som jag kan få dom.


Tidsåtgång på dessa - tja, kanske tre timmar.

Man är tokig!!



Sen är det en sprint med skruv som håller vredet och där var skruvskallen trasig. En liten M5 med mycket bred och platt spårskalle.

Jag filar till och blästrar, sedan fyller jag med silverlod med efterföljande slipning.

Markerar ett snitt och snittar ett snyggt spår med lilla tryckluftskapen och stadig hand som en kirurg.

Så - då hamnar dessa delar i nya högen som ska till sliperi och kromning







1 kommentar:


  1. Jag är glad över att se nya framsteg. Handtagen ser väldigt bra ut. Jag kontrollerar din blogg varje dag! Tack, Paul i Amerika

    SvaraRadera