Translate

tisdag 19 maj 2020

Kors i taket - Renoveringen är igång igen



Äntligen lite fokus på X3. Jag har återupptagit prepareringen av kromdelar.


Den ena vevknoppen är i England för tillfället, men den andra fick en NOS arm provmonterad. Armen är likadan som Amazon B16 (..och möjligen PV)

Bort med bakelitknoppen och provmontering av den italienska knoppen. Passar fint efter lite jobb med gängsnitt M5.


Jag flyttar även över den lilla glidbrickan från Amazonarmen


Nästa detalj som behöver jobb är de gravrostiga skenorna till ventilationsrutorna.

Dom är i stål med mässingslödda detaljer och koppardoppade. Trots koppardoppning har dom rostat ordentligt efter 10-20 år utomhus.

Det tog en kvart bara att få ut den ena hylsan som fäster glaset. Men det gick bra.

Jag slipar ur spåren med en slipskiva och blästrar sedan omsorgsfullt rent från rost

Jag har skickat meddelande till sliparen om han vill att jag fyller igen de värsta med silverlod eller om han förkopprar direkt. Vi får se vad han säger.






Det är nästan läge att svetsa i material på ett ställe.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar