Häng med på renoveringen av en unik Volvo! En av tre handbyggda prototyper som knackades fram av Carozzeria Pietro Frua i Turin 1958 för Volvos räkning. Den har rostat länge nog nu och förtjänar att komma ut i sin forna glans. Alla är på mig och tjatar om hur det går.... Nu kommer ni att kunna följa med på den resan. Mycket nöje!
Translate
tisdag 19 maj 2020
Kors i taket - Renoveringen är igång igen
Äntligen lite fokus på X3. Jag har återupptagit prepareringen av kromdelar.
Den ena vevknoppen är i England för tillfället, men den andra fick en NOS arm provmonterad. Armen är likadan som Amazon B16 (..och möjligen PV)
Bort med bakelitknoppen och provmontering av den italienska knoppen. Passar fint efter lite jobb med gängsnitt M5.
Jag flyttar även över den lilla glidbrickan från Amazonarmen
Nästa detalj som behöver jobb är de gravrostiga skenorna till ventilationsrutorna.
Dom är i stål med mässingslödda detaljer och koppardoppade. Trots koppardoppning har dom rostat ordentligt efter 10-20 år utomhus.
Det tog en kvart bara att få ut den ena hylsan som fäster glaset. Men det gick bra.
Jag slipar ur spåren med en slipskiva och blästrar sedan omsorgsfullt rent från rost
Jag har skickat meddelande till sliparen om han vill att jag fyller igen de värsta med silverlod eller om han förkopprar direkt. Vi får se vad han säger.
Det är nästan läge att svetsa i material på ett ställe.....
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar